Milion i plus
preslušavanja prethodnih albuma Branke Parlić (u
daljem
tekstu BP) preko YouTubea i generalna
halabuka oko socijalnih mreža i servisa su mi prizvali
mišljenje Paula Morleya da
je svrha popularne muzike da ljudima okupira vreme i nameri ih da
ga kvalitetnije ispune. Socijalne mreže i servisi (je)su fenomeni
pogodni za svakojaku vivisekciju, ali umeju da budu
i jaka potpora i simuliraju gurua koji sugeriše izbor.
U slučaju BP se sve sklopilo i novosadska umetnica
bi mogla da bude opservirana u kontekstu kako i da
li takav "virtuelni realitet" može da pomogne
u onoj "običnijoj" zbilji. Pre svega, umetniku
koji je opredeljen za kvalitet - ne strategiju "carevog
novog odela". Srećom,
slučaj BP je interaktivan, reč je o prepoznavanju
umetnika i umešne publike uz komentare i uzvike podrške.
Za one koji
(još) ne znaju, BP izvodi dela Nove Muzike i ono
zanimljivo je da su to uglavnom autori senzibilitetom
dostupni onome što se bez puno promišljanja zove popularna
kultura, a da pri tome ne gube ništa od serioznosti. Prilog tome je
opšte mesto o Eriku Satieju kao prvom pop
kompozitoru, dok o Philipu Glassu i njegovom
prozimanju svega ni ne treba trošiti reči. Gdja Parlić je (i van granica zemlje)
zaslužila status raspoznatljive umetnice i
novi album uz Satieja i Glassa donosi izvodjenja
holandskog minimaliste Jeroena van
Veena i britanskog (post)minimaliste Grahama
Fitkina (izdavao i za manchesterski Factory
Classical, sub-etiketu čuvenog Factoryja). Satie
and Beyond je sniman "uživo bez publike" tri dana
u Holandiji u Harmony Center
Theatre u Leeuwerdenu, i u istom prostoru je u
pauzi snimanja upriličen koncert sa koga možemo čuti i Glassovu
Metamorphosis. Album nudi još jedan snimak uživo sa publikom,
opet Glassova --> Glassworks/ Opening snimljena
2006. unovosadskoj Sinagogi.
Izvodjačka
konstanta i momentum BP je da preko krajnje
lične naracije saopštava vidjenja i iščitavanja umetnika,
izoštreno, fokusirano, uz temperament koji ne provocira konflikt sa
namerama kompozitora. Taj spoj ličnog i raspoznatljivog je izgleda najteže
postići, ali po tome su ploče BP karakteristične
i zaista se izdvajaju u čitavom moru izvodjača. Ovaj
album uspeva kao još jedan iskorak u tom pravcu.
Aktivizam i
pristup koji BP generalno projektuje, na Satie and
Beyond se zaokružuje specifičnom poetikom. Ceo
materijal je sniman analognom, za neke starinskom opremom, izdat
je kao vinil i sa omotom koji ima nenametljivu i bistru dinamiku.
Najzanimljivija je prednja strana omota sa jednostavnom fotografijom,
što bi rekli drugari iz Obojenog programa - kao
omot(i) Patti Smith, dok zadnja strana info
sekcijom evocira nostalgiju sa kraja 70-ih i početka
80-ih. Dizajn je uradio Error - ovoga puta je
to sam(o) Čeda Drča. Satie and
Beyond treba nesumnjivo i povezati kao deo kontinuiranog
rada na koncertnom serijalu Nove Uši za Novu
Muziku ,koju
je BP pokrenula 2006. u Novom
Sadu. Ako čitav koncept organizacije
dodatno zaživi ( sa nedavnom registrovanim udruženjem za promociju
savremene muzike "Nove Uši" ), može postati neka
specifična i minimalistička verzija manchesterskog Factory
Classical. Logistika je daleko manja, o broju ljudi i sredstvima
da se ne priča, možda tek procenat onoga sto bi sama poželela, ali to nije nužno
hendikep. Kao sto piše upravo na jednom sloganu sa već pomenutih društvenih
mreža - nekad je nečijih dva odsto veće (i jače oružje protiv
indiferentnosti -ja dodajem) od nečijih 100 odsto.
briljantna recenzija, kao i uvek :).
ОдговориИзбриши