I pored bezumnih napora velikih korporacijskih krugova i drugih
centara moći da svojevrsnim eklekticizmom usmeravaju kreativnost ka
uniformisanosti koja najširim masama daje iluziju slobodnog izbora, danas se sa
zadovoljstvom može reći da je muzika preživela. Oplemenjena je svojevrsnom
pozadinom koja vulgarno ne vređa one koje sami žele da izaberu ono čime će da
ispune, ne samo slobodno vreme, već i da nadograde svoj duhovni život.
Nasleđe malih i nezavisnih diskografskih kuća, najdragocenija
tekovina punka i new wavea, uz pomoć Interneta koji se oteo „kontroli“, učinila
je da termin best kept secret na svu sreću izgubi na značaju. Uz par
minuta tipkanja, jednim pritiskom dugmeta vrlo lako se sa mnogim ljudima može
podeliti radost i uživanje koji su mnogi voljni danam velikodušno ustupe. Ipak,
lenjost, odsustvo slobodnog vremena, previše informacija... mogu da dovedu do
izvesne dezorijentisanosti i zasićenosti, te je povremena preporuka više nego
dobrodošla. Uz to i mediji, kao CD-R i povremeni downloading, stavljaju tačku na
“i”.
Kanadska etiketa iz Montreala Constellation (u daljem tekst CST),
koja čak ima i svojevrsni manifest,
možda je od svih najdalje otišla. Taj manifest nije samo mrtvo slovo na papiru,
već praktična mentalna akcija iza koje stoje neka od najboljih muzičkih
ostvarenja još od ranih 80-ih, što jeu celoj priči najvažnije. Osnovana
1997. u želji da predstavi rad montrealske muzičke scene, do sada je
stekla reputaciju jednog od najvažnijeg savremenog muzičkog entiteta i nadaleko
prevazišla lokalni karakter.
Fascinarala me je odmerenost i rafiniranost određenih grupa i
etiketa, te me je uvek iznova zaticala u pitanjima: kako i sa kojom lakoćom se
to postiže? Da se sve može podići na još viši nivo (sa dozom misterije koju
jednostavno ne želim da odgonetnem) zatekao me je
CST.
I sama činjenica da se na njihovim vinilima i kompakt diskovima
pojavljuju Godspeed You! Black Emperor je dovoljan razlog za postojanje,
a sve ostalo je samo šlag na torti.
Čitava politika kuće, od pažljivo biranih bendova, preko posebne
pažnje o njihovoj prezentaciji (omoti, prateći promo materijal), pa sve do
beskompromisno branjene distribucije, ne ostavlja mesta bilo kakvom drugom
zaključku sem - brilijantno. Posebni kvalitet CST-aje autonomija koju ostavlja
umetnicima i na taj način ne preti da sama postane veća od imena čija izdanja
potpisuje. Jednom davno, pričao sam sa članom jednog 4AD benda i jednostavno ga zapitao
zašto su Cocteau
Twins napustili kuću odgovor je glasio: “Jednostavno, osetili su da je
etiketa bila važnija od njih".
Uveren sam da se sa CST to neće desiti. Saradnja sa Alien8, još jednim
izdavačem iz Montreala, sa kojim dele i neke grupe i ljude, te uspostavljanje
lokalnog artističkog utočišta Hotel2Tango (napušteni hotel u kome je sagrađen studio u kojem
se čitav montrealski kolektiv okuplja da snima svoje albume, ne samo ljudi sa
ove dve etikete) je dokaz da je lična utopija više nego moguća i da je to mnogo
više od skrivanja od spoljašnjeg sveta.
Način na koji oni funkcionišu je
možda don-kihotovski, ali sve počinje prvim korakom.Možda je to, upravo,
direktna distribucija izdanja naručivanjem preko Interneta ili putem
pošte.Takvom vrstom nabavke, novac ide direktno umetnicima i kući (bez dodatnih
odvajanja distributerima i koncernima koji u okviru svog rada, imaju čak i
finansiranje trgovine oružjem – objašnjeno na jednom od omota
GY!BE). Naručioci prolaze jeftinije, a kao bonus dobijaju i
hrpu promo materijala uz ličnu zahvalnost ljudi koji vode ceo posao. Počevši od
toga da kućni prijem ploče ili CD daje lepši osećaj nego odlazak do lokalne
trgovine gde nečiji život postaje samo još jedan produkt. Jedna odosobenosti je
i izdavanje na vinilu. To se radi sa ekstremnom pažnjom, te se diskofilima nude
visokokvalitetna izdanja od 180 mg, što je poznato ljudima koji još uvek
smatraju da je dinamika na klasičnim izdanjima neprevaziđena. Sva uputstva o
naručivanju se nalazi na web prezentaciji, a i zasve informacije sam na
raspolaganju - ako se iko zainteresuje posle ovog teksta.
Don Wilkie, uz Iana Ilevskog (Sofa,
Silver
Mt.Zion) osnivač Constellationa, je bio više nego voljan da pruži neka
pojašnjenja o načinu svog rada.
MILETA : Kakav je bio motiv za pokretanje
etikete, promocija sopstvene ili muzike koja vas je okruživala?
DON : Etiketa je nastala kao podrškalokalnoj,
artistički naklonjenoj infrastrukturi koja je pravila neverovatnu muziku (a
pravi je i dalje) ovde u Montrealu. U vreme kada smo počinjali, postojeće
etikete nisu baš bile adekvatne za takva izdanja ili ih jednostavno to nije
zanimalo.
MILETA: Šta je kriterijum za “potpisivanje
grupe”? Da li ugovori uopšte postoje ili je to dogovor od ploče do ploče?
DON : Do danas, CST je radio sa lokalnim
grupama. Muzika je integralni deo naših života, tako da otkrivanje novih bendova
sa kojima želimo da radimo dolazi kao prirodni tok stvari. Mi dobijamo kutije i
kutije demo-snimaka, ali iskreno imamo vremena da saslušamo samo poneki. Naš je
izbor da se ne bavimo ugovorima već uzajamnim poverenjem i poštovanjem. Legalni
papiri su, dakle, nepotrebni. Tako da kada se odlučimo za radimo ploču za ploču,
ostavljamo i nama i umetnicima slobodu da napuste rad u bilo kom trenutku. Opet
to ima svojih prednosti, jer grupama omogućava da pronađu dugotrajno utočište
kod nas.
MILETA: Sa izdanjima poput vinila od 180 gr.
zadobili ste i dodatno poštovanje. Planirate li nešto i poput DVD izdanja,
videa, etc..?
DON : Nismo baš voljni za to.
MILETA: Postoji li mogućnost da CST realizuje
neki materijal van Kanade?
DON : Moguće je, ali mi ipak preferiramo
vezu sa ljudima koji su fizički dovoljno blizu da ih bolje upoznamo. Ako se i
kada to desi, razmislićemo ozbiljno o tome.
MILETA: Kakva su iskustva sa CST turneje? Šta
mislite, ima li etiketa bolji odgovor publike u Evropi ili Severnoj
Americi?
DON : Kao i na svim turnejama, neki
koncerti su bili sjajni, neki OK, neki nisu baš funkcionisali. Roadshow je bio
samo u Evropi, tako da nemam neko poređenje turneje sa Severnom Amerikom.
Odgovori publike? To varira od benda do benda, neki bolje prolaze ovde i
obrnuto. Ipak, grupe više vole da nastupaju po Evropi nego Americi. Publika je
brojnija, znatiželjnija, koncertneagencije više zanima artistička komponenta
nego prodaja piva. Rezultat svega toga je to što se sami ljudi po grupama više
osećaju kao ljudska bića, a to je veoma važno s obzirom da se turneje često
razvlače i da su oni dugo odsutni od kuće.
MILETA: Pored vođenja kuće i sami stvarate
muziku. Koliko to može da ometa rad oko etikete?
DON : Ian je muzičar, ja nisam. Svirao je u
Sofa (grupa ne postoji više), povremeno u Sackville i član je Re: I
Silver Mt.Zion. Ponekad je problem kada je na putu, ali ipak uspevamo da sve
stvari održavamo na najbolji način. Posvećeni smo svom radu dovoljno.
MILETA: Odvojeno od CST, šta trenutno
slušate i kakvo je vaše mišljenje o muzičkoj sceni?
DON : Ovo je uvek teško pitanje s obzirom
da se mnogo toga vrti na stereu. Ipak, trenutno imam dve omiljene ploče, obe
kanadske! Prva je Black Mountain (istoimeni album za Scratch u Kanadi i
JagJaguar u USA) i Great Lake Swimmers (Bodies and Minds za Weewerk).
Kao i većina ljudi, uzbuđenje i dosada se smenjuju u slušanju muzike, ali s
obzirom da su dosadni periodi sve duži i duži, uzbuđenje postaje tim
dragocenije.
MILETA: A šta mislite o muzičkoj industriji
danas, da li je Internet pomogao ili odmogao promociji vaše muzike?
DON : Nemam mnogo lepog da kažem o muzičkoj
industriji i to bi zahtevalo zaseban intervju. Bez dileme, Internet je više nego
koristan. Srećni smo da mnogo ljudi posećuje našu web stranu i sa nama
komunicira bez posrednika. I to planiramo da koristimo što više u budućnosti. Sa
druge strane, Internet je zaslužan za odumiranje dobre kritike. Previše je
sajtova svakojakih sadržaja, praktično svako može da bude kritičar, i u tom
obilju svega i svačega, može se naći svašta, od sjajnih do bezvrednih
informacija.
MILETA: Imate li omiljenu CST ploču?
DON : Ne. Čak i ako bih imao, ne bih izlazio
u javnost sa tim...
Pojedini umetnici na CST imaju jake političke stavove i mišljenja,
moraju li da se poklapaju sa vašim?
Neke grupe sa kojima radimo imaju jaku političku pozadinu. Opet
unutar iste grupacije neki su apolitični. Osnovno je da mi ne prihvatamo bendove
zbog njihove politike, ali činimo sve da sami razviju svoje stavove o
nezavisnosti produkcije i na taj način sami uzdižemo fundament naše filozofije.
Do sada svaki glas iz našeg okruženja je ujedno i najjači i najslabiji, a to je
samo potvrda naših pogleda za nezavisno kulturno
izdavaštvo.
svaka čast! u duhu nekadašnjih najboljih izdanja Džuboksa ...
ОдговориИзбришиkratko, jasno, britko i vrlo informativno!
ah, kako ne volim kada moderni "rock kritičari i recenzenti" počnu da mrse muda , pa krenu od emanacije, transcedencije i alijenacije.
pogotovo tekst koji ima nameru da nas tek upozna sa rasdom nekog benda ili izdavačke kuće valja da bude jasan i konkretan!
keep posting!