Pieter Nooten je bio član Clan Of Xymox - holandskog benda
koji je svoje zvezdane trenutke upravo doživeo na svojim prvim izdanjima za
4AD. Slučajan susret sa članovima Dead Can Dance u jednom amsterdamskom
restoranu je COX doveo do dva sjajna albuma - Clan Of Xymox i već legendarni
Medusa. Nakon toga jezgro benda se osulo, a Pieter Nooten je započeo snimanje
solo albuma, na kojem je planirao da uradi neke ambijentalnije i
"protočnije" verzije nekih Xymox klasika kao i da promoviše sopstveni
do tada nepoznati materijal. Naravno, pomoć je potražio od ljudi koji su i
ovako bili na usluzi 4AD potpisnicima (što je već živelo od čuvenog This Mortal
Coil projekta), a jedan od saradnika je bio i poznati kanađanin Michael Brook.
Impresivan skor koji je pre i posle toga ucinio Brook daje još jedan poen
intrigiranju da se ova ploča sasluša ili nabavi. Brook je čovek koji je radio
sa već legendarnim Martha & The Muffins (seća li se neko čuvenog hita iz
80ih ,"Echo Beach" - tada su hitovi bili hitovi, a ne skup
izdizajniranih polutonova) a zatim bio i ponekada više nego saradnik za Peter
Gabriela, David Sylviana, U2, Brian Enoa, Nusrat Fateh Ali-Khana... Za vašu
informaciju Brook je izmislio tzv. "infinite guitar" i to je jedan od
razloga zbog kojeg ga je Nooten i pozvao kao gosta i savetodavca. Čitav
materijal je već bio gotov i Nooten je u svom odlasku od Xymox benda rešio da
nastavi karijeru koju bi istovremeno sledili i fanovi njegovog već bivseg
benda, kao i publika koja je bila okrenuta ambijentalnim strukturama koje su i
njemu samome bile uzor (čitaj pre svega Brian Eno). Godina je bila 1987, nije
bilo interneta, razgranate scene i sve je zaista bilo pažljivo pripremano.
Onoliko koliko je popularnost, reč o etiketi i sama reputacija aktera
dozvoljavala.
Po legendama koje su kružile u to vreme Nooten je uradio
gomilu demo snimaka, sa kompletnim aranžmanima, tekstovima i zatim započeo
snimanje albuma. Sve ovo je naišlo na neverovatno inspirisan odgovor Michael
Brooka, isprva samo jednog od saradnika, te je na nagovor 4AD i Pietera Nootena odlučio da Brooka potpiše kao ravnopravnog saradnika u kreiranju i izradi ove
"zlatne knjige" 4AD zvuka, a na kraju krajeva kao i producenta.
Glasovi oko Nootena govore da je kao veoma tiha osoba odlučio da sve
ostavi tako, što je ipak donelo veći benefit 4AD i samom Brooku (izdao nakon
toga par albuma za 4AD-maestralni Cobalt Blue i pomalo razblaženi soundtrack
Albino Aligator na kome su mu nekim čudom pomagali i članovi Red Hot Chili
Peppers), dok se samom Nootenu gubi neki ozbiljniji trag, bez obzira na
sporadično pominjanje njegovog Cyberia projekta, kao i davnog izgubljenog
nagoveštaja saradnje sa Tony Halliday iz grupe Curve. Mož' da bidne, al' i ne
mora da je promovisanje Brooka u autora jedna jako lepo smišljena 4AD ujdurma,
no ne mari. Clan Of Xymox i dalje rade, nakon odlaska Nootena (koji se namah
kratko i vratio) postali su gotska
atrakcija, sa sve naginjanjem The Sisters Of Mercy zvuku. Jedan lep trenutak je
dvostruki živi album iz Meksika, gde su isčitali sve najpoznatije 4AD numere -
neki kažu i uz pomoć postprodukcije u studiju, a sve u svrhu mamljenja stare
publike.
Da se vratim na album. Sleeps With The Fishes počinje skroz
poetično sa Several Times (verzija I), koja je posle našla mesto i na This
Mortal Coil seriji (album Blood, kao i Box Set gde je uključena u kolekciju
Original Songs) što dovoljno govori, obzirom da se zna po kakvim je
kriterijumima IVO birao numere za obradu. Searching koja se nastavlja na nju,
već donosi raspoznatljiv Brookov štambilj i to je verovatno trenutak na kome se
Nooten i Brook pronalaze, a dalje sve teče u velikim iščekivanjima koje se na svu
sreću i obistinjuju. Several Times se pojavljuje u jos dve verzije (II i III),
Suddenly i Finally su isto multiplikovane, a dve Xymox numere (After The Call i
Equal Ways) dokazuju ko je u stvari uvijao Xymox u skupocenu odoru kojom se
bend legitimisao u javnosti. Nootenov glas je neverovatno sličan Ronny
Moorningsu (gitara i vokal u Clan Of Xymox) i to još vise podstiče na pomenuto
razmišljanje.
Osnovna nijansa i preliv ove ploče (kao i prva dva COX
albuma) jeste spokoj imelanholicno izbalansiran iskaz, koji i posle skoro dve
decenije ne prestaje da oduševljava i jos više uzdiže sebe na lestvice žanra. Tamo
gde mnogi umetnici, pokušavaju dronovima danas da nadomeste emociju i razlog za
postojanje, Nooten je napravio prave pesme što se danas gotovo posprdno smatra
za "konvencionalnost".
Naravno tačku na i stavlja artwork Vaughan Olivera i Chris
Bigga (kasnije su slična rešenja koristili na albumima Heidi Berry, sampleru
Lilliput, pa i Brendan Perry/jevom albumu), koji dokazuje da je 4AD jedna od
retkih etiketa, koja je imala posebnu auru od samog začetka zamisli snimanja
ploče, pa do rituala slušanja. Dakle, ako ste uhvaćeni u indie klopku, a
zanimaju vas retko lepe ploče, pune emocija, a istovremeno pravi trankvilajzeri
koji će inspirisati Sleeps With The Fishes je prava ploča. Nastavka na žalost
nije bilo, googlevanjem se naslućuje da se Nooten mozda bavi organizacijom
nekih koncerata u Olandi, Brook se pojavi tu i tamo, a o Clan Of Xymoxu sam već
sve rekao. 4AD se povratio nekim izdanjima (da li je dovoljan i vanvremenski
Drift ?), ali češanjem o back catalogue u milion varijanti neće ništa postići.
Šteta, obzirom da mnogobrojni fanovi jedva čekaju povratak pod skute matične
ljubavi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sleeps_with_the_Fishes
https://www.discogs.com/release/493918-Pieter-Nooten-Michael-Brook-Sleeps-With-The-Fishes
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.